Gwarancja – czy sprzedawca może przekazać dane klienta z związku z reklamacją?

reklamacjaDostaliśmy niedawno na naszą skrzynkę bardzo ciekawe pytanie dotyczące dopuszczalności przekazania przez sprzedawcę towaru (konkretnie komputera przenośnego) danych osobowych klienta w związku ze zgłoszonym roszczeniem opartym o udzieloną gwarancję. Stan faktyczny wyglądał w następujący sposób. Klient, nazwijmy go – „Kowalski”, kupił u sprzedawcy (X Sp. z o.o.) oficjalnego importera marki (Y Sp. z o.o.) komputer przenośny. Niestety wkrótce po zakupie okazało się, że komputer posiadał pewne istotne wady związane z nierównomiernym oświetleniem matrycy ekranu, co zdaniem Klienta, w znaczny sposób obniżało komfort jego użytkowania. Dokument gwarancyjny (gwarancja), który otrzymał od sprzedawcy klient, wystawiony był przez importera sprzętu. Klient skorzystał ze swoich uprawnień wynikających z gwarancji i zażądał od sprzedawcy zamiany sprzętu na nowy – wolny od wad. Sprzedawca zebrał od klienta dane osobowe w postaci: imię, nazwisko, adres poczty elektronicznej, numer telefonu. Po przyjęciu zgłoszenia od klienta, sprzedawca postanowił zgłosić sprzęt do naprawy do importera – który pełnił funkcję gwaranta. Ten ostatni, oprócz wymienionych powyżej danych osobowych, zażądał również – co wynikało z rodzaju wady zgłoszonej przez klienta – w jakich okolicznościach usterka się pojawiała, a więc kiedy ekran nie był podświetlany równomiernie.

W tym momencie sprzedawca skontaktował się z nami zadając pytanie, czy może przekazać do gwaranta kontaktowe dane osobowe oraz czy może gwarantowi przekazać opis usterki, w ramach którego klient opisał dokładnie w jakich okolicznościach, korzystając z jakiego oprogramowania, objawia się wspomniana powyżej usterka. Oczywiście stwierdzić należy, że taki opis usterki również może być nośnikiem informacji stanowiących dane osobowe. Tego wątku nie będziemy tutaj rozwijać. Powstaje jednak pytanie, czy sprzedawca może w takiej sytuacji przekazać do gwaranta dane kontaktowe klienta i dodatkowo, opis usterki. Sprzedawca posiada status administratora danych w rozumieniu art. 7 pkt 4 ustawy o ochronie danych osobowych odnośnie danych osobowych klienta związanych z realizacją umowy sprzedaży. W tym katalogu oczywiście znajdzie się imię, nazwisko, adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu. Wskazać jednak należy, że z uwagi na skorzystanie przez klienta z uprawnień wynikających z tytułu gwarancji, a nie np. rękojmi za wady, odpowiedzialnym za wady jest w tym wypadku gwarant, a więc (w omawianej sytuacji) importer i to ten ostatni jest administratorem danych osobowych związanych z usunięciem usterki w związku z udzieloną gwarancją. Sprzedawca nie posiada zatem statusu administratora danych osobowych w stosunku do danych osobowych zawartych w opisie usterki. Zastosowanie powinna tutaj znaleźć instytucja powierzenia przetwarzania danych osobowych (art. 31 ustawy o ochronie danych osobowych). Importer jako gwarant powinien powierzyć na rzecz sprzedawcy czynności związane z zebranie i przekazaniem danych osobowych związanych z opisem usterki na jego rzecz. Pozostałe dane osobowe, z uwagi na to, że ich administratorem jest sprzedawca, powinny być przez niego udostępnione na rzecz gwaranta. Podstawą udostępnienia danych osobowych, wbrew pojawiającym się poglądom, że powinna to być zgoda na udostępnienie danych osobowych, będzie art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych, a więc prawnie usprawiedliwiony interes administratora danych. Jako ciekawostkę można dodać, że gwarant będzie przetwarzał dane osobowe z kolei na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych w zw. z art. 577 kodeksy cywilnego oraz art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych.

O czym powinien pamiętać sprzedawca? Powinien poinformować klienta o tym, że przekaże jego dane osobowe do gwaranta (a więc dopełnić w tym zakresie obowiązku informacyjnego). Dodatkowo, należy pamiętać o tym, aby przekazanie danych osobowych odbywało się w bezpieczny sposób, a więc w taki, który ograniczy dostęp do przekazywanych danych osobowych tylko i wyłącznie do kręgu osób upoważnionych do ich przetwarzania.

3 komentarze do wpisu „Gwarancja – czy sprzedawca może przekazać dane klienta z związku z reklamacją?”

  1. A jak wygląda sytuacja, gdy klient złożył zgłoszenie reklamacyjne do sprzedawcy, jako strony umowy, w oparciu o ustawę konsumencką, z żądaniem wymiany towaru na nowy? Nie życzy sobie naprawy, gdyż w świetle prawa, to klient decyduje o sposobie załatwienia zgłoszenia. A mimo to, sprzedawca przekazuje adresowane do niego zgłoszenie, wraz z danymi klienta, producentowi. Przecież do naprawy towaru, np torebki, producentowi nie są potrzebne dane osobowe klienta…

    • Jeżeli klient skorzystał z uprawnienia dot. wymiany towaru na nowy, to zakładając, że wymiana nie jest niemożliwa lub wymagająca nadmiernych kosztów, dane osobowe nie powinny być przekazywane do producenta. W praktyce zdarza się, iż sprzedawca twierdzi, że musi przekazać dane do producenta, ponieważ umowa zawarta pomiędzy producentem a sprzedawcą taki wymóg przewiduje. Nie zmienia to jednak faktu, że brak w tym wypadku podstawy przekazania (udostępnienia) danych osobowych. Przy korzystaniu z uprawnień, o których mowa, zobowiązanym jest sprzedawca a nie producent.

  2. Pytanie. Miałam zbędny telefon komórkowy i zanioslam go do lombardu, zostawiłam ksero dowodu kupna, otrzymałam pieniądze i wyszłam. Po kilku miesiącach zgłosił się do mnie klient który kupił ten telefon w lombardzie i otrzymał moją fakturę VAT od sprzedawcy bez paragonu sprzedaży. Telefon się uszkodził i klient przyszedł. Do mnie po gwarancję. Teraz pytanie brzmi. Czy lombard ma prawo udostępnić moje dane osobie trzeciej? Właściciel lombardu posłużył się moimi danymi do uzyskania korzyści finansowej.
    Prosze o pilne informacje co mogę prawnie z tym zrobić.
    Pozdrawiam serdecznie wszystkich czytających.

Dodaj komentarz

Administratorem Twoich dobrowolnie podanych danych osobowych jest Auraco sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Solec 81B/73A, 00-382 Warszawa. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu dodania i opublikowania komentarza na zasadach określonych w regulaminie. Auraco sp. z o.o. nie będzie udostępniać Twoich danych osobowych, chyba że będzie to konieczne z uwagi na obowiązujące przepisy prawa. Przysługuje Ci prawo dostępu oraz poprawienia danych osobowych.