Kartki okolicznościowe

Święta już za nami i pewnie każdy z nas otrzymał jakieś kartki świąteczne od znajomych, rodziny czy też firm z jakimi współpracuje na co dzień. W dalszej części omówimy wyłącznie kwestię podstawy przetwarzania danych osobowych przy wysyłce kartek okolicznościowych od podmiotów z którymi spotykamy się w życiu zawodowym. Znajomych i rodzinę zostawimy w spokoju, gdyż do takich relacji (na całe szczęście) nie stosujemy ustawy o ochronie danych osobowych. Czym jest kartka zawierająca życzenia świąteczne z punktu widzenia ustawy o ochronie danych osobowych?

Zacznijmy może od celu w jakim jest wysyłana. Przesłanie kartki świątecznej ma za zadanie budowanie więzi z kontrahentem lub klientem. Każdemu z nas jest miło kiedy otrzymuje tego typu przesyłkę. Zawsze przychylniej spojrzymy na kontrahenta, który pamięta o nas nie tylko w momencie wystawiania faktury. Można więc powiedzieć, że kartki okolicznościowe są pewną formą marketingu i budowania relacji. Na takim też stanowisku stoi GIODO oraz Sądy. Czy w związku z powyższym możemy wysyłać kartki świąteczne? W mojej ocenie jak najbardziej. Należy tylko zwrócić uwagę do kogo wysyłamy kartkę i co ona zawiera. Kartkę możemy wysłać do aktualnego klienta czy kontrahenta. Na tego typu czynność nie będziemy potrzebowali zgody, gdyż wysyłka odbędzie się na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych. Administrator wysyłając kartkę realizuje swój prawnie usprawiedliwiony cel nie naruszając przy tym praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

Zgoda wydaje się konieczna jeżeli planujemy wysłać kartki świąteczne (w treści oprócz życzeń zawierające ofertę naszych usług/produktów) do potencjalnych klientów. W tym miejscu należy wskazać, iż orzecznictwo zna przypadki, gdy wysyłka kartki okolicznościowej stała się powodem wypłaty odszkodowania (np. wysyłka karty świątecznej przez bank do potencjalnego klienta)[1]. Należy również pamiętać, iż powinniśmy mieć zarejestrowany zbiór danych osobowych „Marketing” w GIODO[2].



[1] http://wiadomosci.gazeta.pl/kraj/1,34310,139580.html

[2] GIODO w ABC rejestracji zbiorów uznaje wysyłkę kartek za cel odrębny od marketingu ale również podlegający rejestracji „Jeśli jednak zgromadzone w zbiorze dane służą dodatkowym celom, innym niż wskazane w tym przepisie, to administrator będzie musiał zbiór zarejestrować. Przykładem takiej sytuacji jest wykorzystywanie danych w celach finansowo-księgowych z jednoczesnym wykorzystywaniem ich do celów realizacji umowy, dochodzenia roszczeń, celów marketingowych, utrzymywania kontaktu z klientem (np. wysyłania życzeń urodzinowych czy kartek świątecznych.

 

Dodaj komentarz

Administratorem Twoich dobrowolnie podanych danych osobowych jest Auraco sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Solec 81B/73A, 00-382 Warszawa. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu dodania i opublikowania komentarza na zasadach określonych w regulaminie. Auraco sp. z o.o. nie będzie udostępniać Twoich danych osobowych, chyba że będzie to konieczne z uwagi na obowiązujące przepisy prawa. Przysługuje Ci prawo dostępu oraz poprawienia danych osobowych.